Mormorsrutor

Mormorsrutor… Är det bara jag som tycker att det låter som småkakor? Jag förknippar i och för sig allt som har med mormor att göra med söta bakverk, så jag kan räknas som lite partisk i frågan. I min släkt vore det annars mer passande om de hette farmorsrutor. Farmor var virkoholic å det grövsta, och virkade ihop en sisådär 50 överkast när hon gått i pension. Det tyckte hon var fräckt.

Ätbart är det i alla fall inte, utan ull och fårmisshandel. Men det är lika bra att jag bloggar om det ändå. Mest för att skryta, och lite också för att det är det enda kreativa jag och Elvan har lyckats knåpa ihop under vårens fortsatta distansvänskapsrelation. Rutor kan man ju dela upp lite hur som helst, så vi gjorde ”hälften var” vilket betyder att jag tröttnade lite för fort och Elvan fick ligga i som ett svin och virka halva vår gemensamma semester för att det skulle bli klart. Jag fick fixa skarvarna som straff/belöning hur man nu väljer att se det.

Någon kreativ veganmat blir fortsatt inte lagad, men rutorna, som nu är hopsydda till en filt, blir en rätt kreativ present åt en liten och ganska nykommen rackare med galen professorinna-frippa och luddande plyschdräkt.

Och snart är jag den enda i min omgivning som inte föder upp små bröstmjölkspundande jollerpåsar till människobarn! Det blir du och jag bloggen, som blir kvar… Och jag får fortsätta virka mig genom de närmaste åren, producera bebiströjor och bebistrumpor och bebifiltar på löpande band. Bli den där skumma tanten som kommer med mjuka tråkiga paket. Lägga ner djurrättsaktivismen och skaffa handarbetesblogg.

Hemskt.
Så här gär man i alla fall en mormorsruta:

Virka 6 lm och forma till en ring med 1 sm i första lm.
Varv 1: 3 lm, 2 st i ringen, *3 lm, 3 st *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsl med 3 lm och 1 sm i 3:e lm i starten på v, vänd arb.
Varv 2: 3 lm, 2 st i första lm-bågen, 3 lm, 3 st i samma lm-båge (1:a hörn), * 1 lm, 3 st i nästa lm-båge, 3 lm, 3 st i samma lm-båge *, uppr *-* totalt 3 ggr, avsl med 1 lm och 1 sm i 3:e lm i starten på v, vänd arb.
Forsätt runt med 2 st-grupper med 3 st med 3 lm mellan i varje hörn, och längs sidorna 3 st i varje 1 lm-båge och med 1 lm mellan varje grupp.

Skitenkelt! Inte. Sunda människor fattar ingenting av virkrecept. Men jag har stulit beskrivningen från garnstudios hemsida, och där finns en instruktionsvideo som gör att saken blir morotsbiff.

Lämna en kommentar